- Fooldal »
- Egyebek , háttérhatalom , vállalatok »
- A vállalatok összeolvadása
A legtöbb iparágban egyre nagyobb vállalatok jönnek létre, amelyek a termékek és szolgáltatások széles körét nyújtják a fogyasztóknak. A téma nem új, mégis érdekes, és egy kicsit ijesztő is egy-egy ábrán összefoglalva látni azt, hogyan szűkül valójában a választás szabadsága.
Az szinte természetes folyamat, hogy a különböző iparágakban erőteljes konszolidáció zajlik, hatalmas vállalatok jönnek létre, amelyek jóval hatékonyabbak lehetnek, mint a kis cégek amelyekből létrejöttek. Mégis érdekes és talán ijesztő látni, hogy gyakorlatilag összesen egy maréknyi vállalattól vásároljuk a fogyasztási cikkek többségét. Az alábbi ábra jól összefoglalja, hogy milyen márkákat birtokol 10 nagyvállalat, amelyek gyakorlatilag az élelmiszerektől a szépségápolási cikkeken keresztül a háztartási elektronikáig mindent gyártanak.
De más területeken, így a médiában is zajlik a vállalatok összeolvadása: míg 1983-ban az amerikai média 90 százalékát közel 50 vállalat uralta, addig 2011-ben csak 6 gigavállalat adta a piac 90 százalékát.